Начиная с 2011-го года в «Дакаре» будут участвовать только мотоциклы с объемом до 450 кубов!
For several years, more and more of the top bikers have won specials or finished in the leading ten overall positions using under 450cc bikes. At the same time, the smaller capacity machines have been more and more present, representing 40% of the registered riders at the start of the 2009 Dakar. Financially more accessible and more reliable than the older bikes of the previous generations and now more adapted to the demands of off-road rallies, the 450cc still have a deficit in performance that prevent them from reaching even higher ambitions. This difference will be totally erased for the 2011 Dakar during which only bikes with engines under 450cc will be accepted.
Так что ждите чемпионов на Yamaha WRF!:) У КТМ 450-ки тяжеловаты и ненадежны.
Есть подозрение, что ограничению послужили гористые южноамериканские ландшафты — в пустыне большая кубатура рулит однозначно. Так что пока «Дакар» не вернется в Африку — ограничение скорее всего не отменят.
Еще есть подозрение, что Кома или Депрэ выиграют гонку даже едучи на великах:) Но вот накал борьбы в мотоклассе — вырастет однозначно.
>А BMW? Со своим G450X?
>Я видел BMW 650X в деле в Монголии. После трех не самых крутых спецучастков живые задние амортизаторы остались у двух мотоциклов из шести. Причем техника была неплохо подготовлена японскими товарищами из BMW Japan. Про 450-ки, соответственно, судить не берусь. Но, заметьте — интрига уже витает в воздухе:) Этого устроители и добиваются, отменив 600-ки.